Reklamelink, hvis du klikker på boksen nederst på siden. Dette er et sponsoreret anmeldereksemplar fra Gads Forlag, men min anmeldelse er på ingen måde påvirket heraf og er udelukkende udtryk for min egen mening om bogen. 

Om bogen

Fra bagsideteksten:
Der er gået ti år, siden 15-årige Ellie forsvandt sporløst. Ellie var sin mor Laurels øjesten, hendes dygtige, strålende og smukke yndlingsbarn, og da hun forsvandt, gik Laurels liv fuldstændig i stå. Siden er hun gået gennem tilværelsen som en zombie … indtil hun møder en karismatisk og charmerende fremmed mand og lader sig forføre af ham. Men da hun møder hans ni-årige datter, får hun et chok – for pigen ligner Ellie på en prik…
Hvem er han egentlig – og hvad skete der med Ellie den skæbnesvangre dag for ti år siden? Fortiden og de ubesvarede spørgsmål vælter op igen, og snart går det op for Laurel, at intet er, som det ser ud til at være…

Min anmeldelse 

Jeg har tidligere læst forfatterens bog Den fremmede gæst, som jeg overordnet set var begejstret for, omend jeg også havde nogle få kritikpunkter til den. Jeg synes dog at Og så var hun væk er lige et niveau under Den fremmede gæst, selvom de rent skrivestilsmæssigt har mange lighedspunkter. Jewell har nemlig helt klart skab sin egen stemme og stil indenfor den psykologiske thriller genre.

Persongalleriet er overskueligt – vi møder relativt få karakterer som vi skal forholde os til. Hovedpersonen i bogen er Laurel, som for mange år siden mistede sin datter. Hun har altid været lidt pessimistisk og lettere neurotiske anlagt og dette er kun blevet værre efter hendes datter forsvandt. Hun er dog også både omsorgsfuld og selvreflekterende og hun gennemgår en fin udvikling i bogen. Jeg sympatiserede faktisk med hende, selvom vi mest får indblik i hendes mindre flatterende træk. Hun var på mange måder menneskelig, hvilket gjorde hende til en troværdig hovedperson.
De fleste bipersoner er også troværdige og samspillet mellem karaktererne er også fint skildret. Der var dog en enkelt, men central karakterer som jeg ikke helt troede på. Jeg vil ikke uddybe dette, da jeg ikke vil spoile historien for fremtidige læsere, men jeg påtaler det lige kort her, da det har betydning for min samlede vurdering af bogen.

Bogen skifter imellem nutid, datid og fortællervinkel i de forskellige dele af bogen. Jeg forstår dog forfatterens valg med at skrive forskellige dele i de forskellige tider, hvilket gjorde at det ikke generede mig. Jeg forstår dog ikke at vi skulle følge Laurel med personalfortælleren, men nogle andre personer i jeg-fortællerformen senere i bogen og dette irriterede mig en smule. Jeg kan dog godt abstrahere fra det, men det tæller lidt ned hos mig. Det havde været noget andet hvis det kun var én person vi fulgte med jeg-form og resten med personalfortælleren, men det er faktisk flere personer og det giver ikke mening for mig. Men dette er jo rent teknisk og det kan være at mange læsere slet ikke tænker over det.

Selve spændingsniveauet i bogen er generelt ret intenst. Ikke på dén måde at den er fyldt med action, men derimod mere med en underliggende spænding hele bogen igennem. Jeg må dog indrømme at jeg meget tidligt i bogen havde regnet plottet ud. Det er egentlig et originalt og godt plot, men det var simpelthen alt for gennemskueligt, hvilket bevirkede at jeg aldrig fik den der wow-effekt, da sandhederne kom frem og det savnede jeg altså lidt. Vejen hen til sandheden var dog spændende at følge og derfor holdt den også min opmærksomhed fanget alligevel.  Historien er skrevet med et flydende sprog og kapitlerne er forholdsvist korte og slutter alle spændende, så læsningen flød og siderne vendte nærmest sig selv.

Jeg vil anbefale Og så var hun væk til læsere der elsker de psykologiske thrillers hvor man hele tiden har følelsen af, at noget lurer under overfladen. Det er en interessant fortælling om ondskab, sorg og løgne, men også om tilgivelse og kærlighed. Hvis man har læst Den fremmede gæst af samme forfatter og var vild med den, så tror jeg helt sikkert også at denne bog vil falde i god jord.

4 ud af 6 stjerner.

Udgivet på Gads Forlag, marts 2019

Antal sider: 335

Oversat til dansk ved Johnnie McCoy